Rady a zkušenosti

„Máte dotaz, přání či připomínku?“

Kontaktujte nás

Test použitelnosti

 

Test použitelnosti je důležitým zdrojem získání informací, zda Váš webový server funguje správně a jak je možné ho vylepšit.

Základní fakta o testování:

  • aby byl Váš web co možná nejlepší, musíte ho testovat – to Vám pomůže uvědomit si, že spousta lidí přemýšlí jinak a používá web mnoha způsoby
  • testování i s jedním uživatelem Vám toho mnoho přinese – vždy přijdete na věci, které by mohli být jinak a lépe
  • testování s jedním uživatelem na začátku je více než s více uživateli na konci
  • vybírejte lidi podobné návštěvníkům Vašich stránek
  • testování má formátovat názor, nemá nic dokazovat či vyvracet
  • testování se neprovádí jen jednou, vše opravené se musí znovu testovat

 

 S kolika uživateli byste měli testovat?

V literatuře se uvádí, že optimální počet uživatelů pro testování jsou tři maximálně čtyři uživatelé. Protože důležitější než počet testovaných je četnost testování!

Jak vybrat správné uživatele?

Nejvhodnější jsou samozřejmě uživatelé typičtí pro Váš web. Pokud však takové nemáte, není potřeba se tímto problémem zbytečně zatěžovat. Ono stačí, když uživatel bude umět použít web.

Kde testovat?

K testování využijte kancelář nebo konferenční místnost, kde bude k dispozici počítač, internetové připojení, videokamera a videokabel k vedení signálu do jiné místnosti, aby testování mohli sledovat všichni členové vývojového týmu.

Kdo by měl testy provádět?

Kdokoliv. Pokud najdete někoho, kdo bude trpělivý, klidný, empatický, dobrý posluchač a čestný člověk máte vyhráno.

Kdo by měl testy sledovat?

Na sledování testování můžete pozvat kohokoliv, kdo bude mít zájem. Samozřejmě členy vývojového týmu, podpory prodeje i vrcholový management.

Co a kdy testovat?

Před prvním návrhem byste sami měli zhodnotit konkurenční nebo srovnatelné weby a přijít na jejich funkčnost. S uživateli potom může testování probíhat dvěma způsoby. Při testování „já na to přijdu“ ukážete uživateli server a sledujete, zda sám pochopí jeho účel. Při testování klíčových slov ho sami požádáte, ať provede konkrétní věc a vy ho sledujete.

Výsledky testování

Výsledky procházejte co nejdříve, aby bylo možné stanovit další postup. Je nutné roztřídit získané informace, identifikovat problémy a navrhnout řešení.

založení společnosti